Brugerinvolvering
Min erfaring er, at de bedste legepladsprojekter får man, ved at spørge brugerne. Jo klarere man får defineret projektets målsætning og indhold, jo større er sandsynligheden for at det projekt kommer til at fungere optimalt.
En brugerinvolveringsproces kan foregå på mange måder og på mange niveauer. Jeg har lavet projekter hvor lokalområdets brugere og lokalråd, blev taget med på råd, og andre hvor det bare var et legepladsudvalg.
I de store skoleprojekter, har jeg lavet oplæg (i PowerPoint) og spørgeskemaer til elever og lærere. Der har efterfølgende været møder med elevråd og lærere, hvor resultatet er blevet fremlagt.
I daginstitutioner, har vi haft mange forskellige former for brainstorms:
Der har været institutioner hvor forældrene er blevet involveret og andre hvor børnene er blevet spurgt: Her er det vigtigt at børn kan kun ønske sig noget de har set. Så det har været en god erfaring at tage børnene med ud på besøg på andre legepladser inden indholdet af deres egen legeplads skulle diskuteres.
Inspirationsspørgsmål
Ofte er det godt med noget inspiration til hvordan man kan tænke sig den nye legeplads.
Det er min erfaring at det er en god ide at starte med nogle iagttagelser af hvordan den eksisterende legeplads bruges. Så man kan finde ud af hvad der mangler, hvilke kvaliteter det er vigtigt at bevare, og hvad der evt. skaber problemer i dagligdagen.
Ud fra disse iagttagelser, kan man så begynde at svare på hvad man ønsker sig.
Til denne proces har jeg udformet noget inspirations materiale, med nogle spørgsmål til inspiration
Spørgeskema undersøgelser
Vil du vide mere?
Kontakt mig og lad os tage en snak om dine tanker eller konkrete projekter. I fællesskab finder vi frem til, hvordan jeg bedst kan hjælpe.
Kontakt